MÃ¥ndag rss

Bilder kommer senare.

Vaknade vi 08.30 och kände mig efter omständigheterna ganska pigg.
Vi tog taxi till mässan mest för att visa upp oss. Det visade sig vara helt onödigt eftersom det inte fanns något för oss att göra. Tillbaka till hotellet och en fortsättning på jakten efter de gula tröjorna. Eftersom det är måndag så är nu alla butiker öppna. Vi letade på Intersport, H&M och ett gäng andra butiker och varuhus. Vi tog en kaffepaus på ett litet hak precis när en störtskur med regn kom. Efter regn kommer som bekant sol, vi hittade ingen gul tröja med sverigetryck på, däremot fann vi ett litet ställe som tryckte tröjor. De hade naturligtvis inga gula, men vi blev rekommenderade en affär som hade det.
Vi köpte varsin gul tröja för 10€ och gick tillbaka till tryckeriet som gladeligen hjälpte oss. Nu har vi varsin gul t-shirt med SWEDEN tryckt i blå färg på över bröstet. Summan för det hela blev 28€, inte så billigt men heller inte så dyrt.

Just nu ligger Klas och sover på sängen medan jag har ägnat tiden till att skriva denna resumé. Snart ska jag väcka honom och vi ska äta mat nånstans. Idag blir det nog ingen öl.

Söndag rss

Bilder kommer senare.

Frukost, taxi till mässan och ett Konstaterande att vi var överflödiga. Blev i princip ombedda att åka ner på stan och ha det bra i solen. Visst, visst, helt okej, det är ni som betalar. Taxi tillbaka till hotellet för att lämna in lite väskor and shit. Vi åker mycket taxi här nere. Av de taxiresor vi hittills gjort har vi lyckats betala en med kort. Han hade en sådan där manuell gammal drag-drag-karbonpapperskopia från 1985 i bagageluckan.

Solen var som sagt strålande och vi tog en promenad åt det håll centrum låg. Passerade någon slags parkanläggning med damm där de hade gött upp gigantiska svanar som åt barn och gamla tanter. Normalt sett så skulle alla affärer haft stängt eftersom det är söndag men pga fotbolls-vm så hade de öppet. Danke.
Sverige möter ju England på tisdag och vi gick febrilt runt för att hitta en gul tröja med någon slags sverigeanknytning på. Helt jävla omöjligt förutom det officiella matchtröjorna för 700 kronor.

Klas skulle handla ett headset och ett minneskort på en stor elektronikaffär vid namn Saturn. I kassan tog det naturligtvis tvärstop. NEIN KARTE! KONTANTEN BITTE! Då blev vi så jävla less så vi lät skiten ligga på bandet och bara gick iväg.

Efter att par timmars vandrande, diverse kontanta inköp, föraktande av tysk shoppingkultur och lunch på Subway var vi förtvivlat trötta på att leta samt än mer förtvivlat törstiga. Vi svepte ett stop öl. Det var minst 35 grader varmt i skuggan.
Vid öl två upptäckte vi att det vara var en ktrekvart kvar till matchstart mellan Brasilien och Australien. Den kunde vi ju inte missa. Vi blev kvar längs Rehn och fick sällskap av två killar från Mexiko. Mer öl och efter matchen var det dags att äta middag. Vi hittade ännu en italiensk restaurang och åt två måttligt stora pizzor.

Vid bordet bredvid satt det två norska, trevliga men ganska fula tjejer. Vi började prata med dom och de hade fått ett tips av en taxichaufför om ett bra ställe. Varför inte tyckte jag, Klas var tveksam men hängde med i alla fall. Vi tog en taxi till hotellet för att lämna våra kassar och ta på oss kläder som var lite minder genomsvettiga. Fortsatte i en ny taxi mot det där stället som skulle vara bra. Det var naturligtvis stängt när vi kom fram så taxin fick åka tillbaka in mot city igen. Nu var vi trötta på norskorna och lät de gå ett par meter före oss. Klas fick syn på en källarnedgång som vaktades av en stor mörk kille. Dit skulle vi naturligtvis gå.
“-May I help you?” brummade mannen
“-May we come in?” sa Klas.

Han granskade oss en stund och sa sedan “yes you can” och klev Ã¥t sidan för oss.
Stället visade sig vara något slags skumt tillhåll. Förmodligen en förtäckt bordell.
Ölen kostade 4€ för 33cl, det är nästan dubbelt så mycket som på andra ställen.
Vi tog en varsin öl och gladdes över vårt avvikande från norskornal. Vi gladdes också över att min tändare visade sig vara självlysande i mörkret.

Kvällen avslutades med en promenad i ett ljummet duggregn och sen march pannkaka ner i säng.

Lördag rss

Steg upp runt nio och åt frukost, kom ut till mässområdet strax före elva. Vi var fortfarande för tiudigt ute så vi satt ute i solen och drack en öl och slappade.
Nån timmer senare fick vi börja montera vår Choptics360. Den gick smidigt och snabbt att få upp, Vid tretiden var vi färdiga och där nånstans kom Uffe och besökte oss. Ytterligare en öl ute i solen.

Vi delade en taxi med uffe och åkte mot våra respektive hotell. Tidigare på dagen bestämde vi med uffe att vi skulle äta uppe i ett torn som de byggnadsvilliga tyskarna smällt upp.

Det tuffa tornet.
På 180 meters höjd har de en restaurang som roterar. Mycket tufft. Maten var ganska dyr men sett till upplevelsen var det värt omaket.

Vi avslutade kvällen med att ta med Uffe så han fick uppleva Alstadt.

Fredag rss

Vi kom iväg helt planenligt, 03.59 visade klockan.
En timme och 15 minuter senare svängde vi av E4:an mot Arlanda.
Runt 06.30 drack vi en bärs.
Flygningen gick bra, lyckades till och med sova en stund.

Väl i Düsseldorf tog vi en taxi mot hotellet. När vi kom fram sträckte jag fram mitt nya fina kontokort. Det var då det hände. Tyskfan till taxichaffis blev h e l t galen och började orera på nazistiska och gestikulera och ha sig. NEIN! KONTANTEN! NICHT KARTE!
Vart fan kom det i från, tänkte både jag och Klas.
Vi lyckades i alla fall kliva ur taxin och gå in på hotellet och be att få göra ett kontantuttag, men hotellet är inte så stort och flådigt så den möjligheten fanns inte.
Vi fick en bank utpekad i stället. Jag begav mig dit och Klas gick för att försöka hålla styr på gubbfan. Inne i banken vid bankomaten så var jag lite förvirrad och höll på att ta ut 1500€, dvs nästan 15000 kronor. Som tur var så var beloppet för stort så jag hann korrigera mig.
Jag gick tillbaka till krigsplatsen och där slet min kombatant det nyss skrivna kvittot ur min hand. Nu kostade det minsann inte 14€ längre, nej nu hade han ju stått still ett tag så han rafsade ihop ett nytt kvitto där det stod 19€.

Jaja, skitsamma, bara du drar åt helvete så blir jag glad.
Hotellet visade sig vara en pittoresk liten sak som ägs av en sydkoreansk familj med unge och allt. Rummet är fräscht och frukosten god. Vi har köpt en veckas internetabbonnemang så vi kan kommunicera med omvärlden.TV:n har typ 19 tyskspråkiga kanaler samt CNN, typiskt tyskar. Som tur är så har vi med oss 23 filmer på en hårddisk. Dessutom ett par schyssta woofewrs som ljudanläggning till vårt hemmabiosystem.
När vi vilat en stund så gick vi ut för att äta lunch. Vi tog sikte på ett Mc Donalds, inte ens de tog kort. Jävla B-land.

Hemmabio med stereofonisk ljudåtergivning.

Ute på mässan (Metav06) var det en oerhörd aktivitet med en massa människor som springer runt och domderar på tyska, för det mesta. I vår monter så är det dock svenska som gäller. Det är jag, klas och ca 10 andra som är där. Jag och klas har dock inte behöva göra så mycket. När vi kom dit så hade våra grejjor inte kommit än, dessutom var det för tidigt för att sätta upp vår pryl så vi hängde runt och hjälpte till lite samt satt ute i solen och drack kaffe och öl.

En fin tysk

PÃ¥ kvällen drog vi till Alstadt och fachinerades av mänden barer och restauranger Det är typ 300 st pÃ¥ en yta motsvarande 5×5 gävlekvarter. Bisarrt. Vi Ã¥t pÃ¥ en Italiensk restaurang. Maten var god och halvdyr. Kvällen slutade relativt tidigt, vi hade ju faktiskt bara sovit knappa tvÃ¥ timmar natten innan.

En öl med bilson bakom.

Alstadt.

Viktigt meddelande till allmänheten. rss

På grund av yttre och inre omständigheter har såväl allmänt bloggande som de obligatoriska redogörelsena av månadsbaden ännu ej publicerats.
Publiceringen kommer att ske under slutet av juni månad 2006.
För att kompensera för de tidigare nämnda bristerna i åtagandet kommer det även tillhandahållas en detaljerad redogörelse över undertecknads förehavanden i den Tyska Förbundsrepubliken.
Redan nu kan meddelas att bortavistelsen inte härör i det pågående fotbollsevenemanget utan å yrkets vägnar.

Med hopp om fortsatt visat intresse.